יום שני, 25 בפברואר 2013

עבריינים כמדובבים בשירות המשטרה

הסרטון המובא להלן, יש בו כדי ללמד על שיטות פעילותה של "תעשיית הרצח", שכאמור, מופעלת ע"י חוקרים פרטיים שבעברם היו חוקרים במשטרה:




להלן תמללתי את הסרטון:

מבט שני

הקריינית: תחילה לשיטת המדובבים... שורה של מעשי רצח פוענחו לכאורה בישראל באמצעות המדובבים... לכאורה, מוכנס סוכן משטרתי סמוי לתאו של חשוד ומוציא ממנו הודאה בעבירה... אבל כשמתברר שהסוכן הוא עבריין, שהובטחו לו טובות הנאה ושירותי מין, וכשמתברר שיש לו מוטיבציה גדולה לגרום להפללה, נשאלת השאלה, האם המשטרה פועלת באופן מוסרי ואם החוק עומד לצידה... הנה כתבתה של טל מיכאל: עבריינים כמדובבים.
טל מיכאל: איך לקרוא לך?
המדובב במסכה: איציק (שם בדוי - אסיר לשעבר ומדובב).
טל מיכאל: מי זה איציק.
המדובב במסכה: כל פעם זה דמות אחרת, כאילו... פעם היה איציק השודד, פעם איציק הרוצח...
טל מיכאל (מקריינת):
האדם שמסתתר מאחורי המסכה, נשא עונשי מאסר ממושכים בשל סחר בסמים, בנשק, התפרצויות וניסיון רצח... אבל עד שחרורו מהכלא הוא החזיק בג'וב נוסף... איציק היה אחד המדובבים העסוקים ביותר בארץ...
המדובב במסכה: כן, היו הרבה הצלחות, אני מעריך מעל 80%.

טל מיכאל (מקריינת):
במשך 10 שנים, נכנס איציק, ויצא מהכלא לפי דרישת המשטרה. רכב שב"ס הסיע אותו למתקני המעצר ברחבי הארץ. חמוש בזהות בדויה, נהג איציק לרכוש את אמונו של שותפו לתא המעצר, כדי שיפתח את פיו ויפליל את עצמו.

חשוד (בהקלטה): ...מה? הגעת אליו הביתה?
המדובב (בהקלטה): נו...
חשוד (בהקלטה): ...הוא היה יושב שמה?
המדובב (בהקלטה): נו...
חשוד (בהקלטה): הקמתי אותו... יריתי בו... טוב?
המדובב (בהקלטה): להההההה... 

קצין משטרה בדימוס, סנ"צ ישראל אריאל, שפיתח את תורת הפעלת המדובבים
מדובבים זה תחום שהתחיל ברוסיה. זאת אומרת, הק.ג.ב. עבד בשיטה הזאת... אתה מנצל את המצוקה של המדובב, כאשר הוא נמצא בתוך התא... כשבן אדם נמצא בתא הוא חושב על כל העולם... מי דפק אותו, מי עשה לו, אני רוצה להתאבד, אני לא יכול... ויושב שם בן אדם, שנהיה החבר הכי טוב שלך, והוא מדבר אתך ונותן לך, מייעץ לך והכל, ולמעשה זה האיש שלנו... זה המדובב.

טל מיכאל(מקריינת):
החוק בארץ אוסר הרשעת אדם על סמך הודאתו בלבד, ומחייב שיהיה דבר מה נוסף להודאה. למרות זאת, מקרים כמו, רצח רים אבו גאנם, תעלומת הראשים הכרותים, הרצח במועדון הלונה ופרשת תאיר ראדה, שבה הודה ברצח רומן זדורוב, בפני שותפו לתא, המכונה, ארתור. מקרים אלו נסמכו ברובם על ההודאה בתא המעצר, וכאן המקום לעצור ולשאול, עד כמה אפשר לסמוך על הווידוי בפני מדובבים עבריינים בעלי אינטרס ברור.

ארתור, המדובב של רומן זדורוב (בהקלטה): ...תגמור עם זה, תגיד שעשית את זה וזהו... (תרגום מרוסית)
רומן זדורוב (בהקלטה): ...מחר אני אגיד להם הכל כדי שהם לא יגעו בי הרבה זמן... (תרגום מרוסית)
ארתור, המדובב של רומן זדורוב (בהקלטה): אתה מבין?... (תרגום מרוסית)
רומן זדורוב (בהקלטה): ...אני עשיתי את זה (זה נשמע לא ברור)... (תרגום מרוסית)
ארתור: ...שמע, שמע, שמע, שמע... ככל שתגמור עם זה מהר יותר, כך קל יותר יהיה לך... (תרגום מרוסית)

המדובב במסכה (איציק - שם בדוי): "...להיות מדובב צריך שיהיה לו ביצים... יש מצבים שאתה נכנס לתא ואתה צריך לעשות פוזה של... מה זה דון קורליאונה... זה כלום...


טל מיכאל(מקריינת):
באותה תקופה, שבה החל איציק לשמש כמדובב, נעצר תומר (שם בדוי) בפעם הראשונה בחשד לאלימות במשפחה...

תומר (שם בדוי): "...מחכה לי בן אדם שהביאו אותו מבית סוהר, כולו מלא קעקועים, והאדם הזה היה גדול מידות, ודיבר על כך שהוא מכיר עבריינים... והדרת כבוד היה לו מהסוהרים, והוא אומר לי מה לעשות, איך לכוון, איך לדבר עם החוקרים... אני כולי מבוהל ופתאום נופל לי בן אדם כזה, ואני שם את מבטחי בבן אדם... אני משתף אותו...".

סנגור, עו"ד דויד יפתח: "...תארי לך אותך יושבת בחדר מעצר לבד, עם איזה ראש משפחת פשע, שבא ואומר לך, תשמע, אתה עכשיו תספר לי מה היה, כי אני לא יושב סתם עם פישרים, ואז אותו בחור מספר לו, והרבה פעמים הוא גם מתרברב ומספר על דברים שהוא לא עשה, מספר על אנשים אחרים שהוא יודע שביצעו עבירות... הדברים האלה גם מוקלטים, ולא יעזור לעצור שיבוא ויגיד, רבותיי, אני סתם סיפרתי, משום שחששתי מאותו אדם, משום שרציתי לעשות עליו רושם.... בית המשפט בדרך כלל, לצערי, מאמין למדובבים.

טל מיכאל(מקריינת):
זהות המדובבים נשמרת בסוד במשטרה ובפרקליטות, ונדיר שמדובב נחשף ומכריז על עצמו בפומבי, כפי שאירע במעצרו של יחיא פרחאן, רוצח סדרתי ואנס ששימש בעבר כמדובב... פרחאן טען אז כי תפרו לו תיק, כי עמד לחשוף עדות שקר לכאורה של מדובב במשפט אחר שהתנהל באותה עת... משפטו של רומן זדורוב.

יחיא עדואן פרחאן - 2009 :
"...שזה אחד רוסי, אבל אני ידעתי, שהרוסי היה מדבר בשני קולות... גם רומן זדורוב לא רצח, והם רוצים להלביש לו תיק..."

סנגור, עו"ד ששי גז: "...תראי במי המשטרה בוחרת להיות מדובב... יש תופעה מסוכנת... תראי איזה דמות שלילית... תראי את המקרים שמייחסים לו... תראי מה הוא יכול להרשות לעצמו... ולכן זה חמור מאוד בעיניי... תאמיני לי, אם היו יודעים מי הם, כל אדם בישראל לא היה ישן טוב...".

טל מיכאל(מקריינת):
בשנותיה הראשונות, המשטרה דווקא העדיפה לסמוך על עצמה ולא על עבריינים. חוקרי המשטרה הוכנסו לתאים במסווה של פושעים, והיה גם את מיסטר איקס, אברום אגם, אזרח שכונה במשטרה: "אלוף ישראל בדיבוב חשודים".

מתוך ארכיון מבט שני - 1994:
מבט חד מגלה, שהחרדי המופיע בצילום ומוצג כאברך, איננו אלא מיסטר איקס, אברום אגם... לא פעם הסתכן אברום סיכון של ממש בתאי המעצר.

סנ"צ בדימוס, בועז גוטמן, חברו של מיסטר איקס: אברום הוא היה משמר אזרחי של המדובבים.
אייל אגם, בנו של אברהם אגם ז"ל: "...אבא שלי לא היה עבריין, ההיפך הוא הנכון... אבא שלי התחיל את הרקע החקירתי שלו... הוא היה חוקר מצ"ח... ומשם הוא התגלגל למשטרה ולשב"כ ולכל האנשים האלה... הוא, תמיד שאלו אותו, למה אתה עושה את זה?... אתה לא מקבל על זה כסף, אתה עושה את זה בהתנדבות, מה המטרה שלך?... הוא אמר, כל אחד והתחביבים שלו... לדעתי זה היה אדרנלין... זה מה שהוא אהב בעצם... זה מה שעניין אותו... ההצלחה הזאת שהוא מביא בעצם את האמת, שמוציא אותה לאור... הוא כמו שחקן בהבימה...".
אברהם אגם ז"ל - מיסטר איקס (1948 - 1998)
סנ"צ בדימוס, בועז גוטמן, חברו של מיסטר איקס: "...אפשר היה לחשוב שהוא אולי עשה מעשה מגונה באיזה ילדה, שהוא עבריין של מס הכנסה, שהוא מבריח... הוא מתאים לכל דמות שאפשר להלביש... אי אפשר להעלות על הדעת בכלל שהבן אדם הזה קשור לדבר הכי שנוא שיש על החשודים...".

טל מיכאל(מקריינת):
פרשת אבוחצירא, הפטורים מצה"ל ופרשת גיתית איזראלוב, הם רק כמה מהמקרים בהם שימש מיסטר איקס מדובב.
סנ"צ בדימוס, בועז גוטמן, חברו של מיסטר איקס:
"...אצל נאוה אלימלך למשל, הוא היה עם מישהו בתוך התא... הבן אדם הודה שהוא רצח את נאוה אלימלך... אבל אברום אמר שזה לא הרוצח... ולמעשה, אפשר לומר, שהוא הוריד את המשטרה, הוריד את היחב"ל מהחשוד, והביא את זה למבוי סתום...". 


טל מיכאל(מקריינת):
היום, כשרכזי המודיעין וקציני המדובבים מעדיפים לגייס מדובבים עבריינים ואסירים שיעשו הרבה כדי לשפר את מצבם, קשה מאוד למצוא מקרים בהם המדובב מסייע לזכות את החשוד ממנו הוא אמור לחלץ הודאה.

המדובב במסכה: "...הייתי בבית סוהר, ועמד לי חרב על הצוואר, והזמינו אותי כמו לחקירה... ובזמן הזה דיברו איתי על להיות מדובב... והסכמתי לעבוד קצת, כאילו, איך אומרים, תכה בברזל כשהוא חם... זה היה הזמן..."

קצין משטרה בדימוס, סנ"צ ישראל אריאל, שפיתח את תורת הפעלת המדובבים
"...אני מחפש אדם שהוא תלותי, ואז אני לוקח אותו, ואני בודק את העבר שלו, אני בודק בדיוק מה היה לו, מה אין לו, מי זה המשפחה שלו, מה הוא אוהב, תחביבים... אני ממש סורק אותו לעומק, לרוחב, לגובה, לצדדים... הכל אני חייב לדעת עליו... אנחנו יוצרים מצב למעשה, שהמדובב יראה את המפעיל שלו כדמות האבאית שלו, כמורה שלו, כמוביל שלו... אנחנו פשוט מנגנים על הנימים הכי עדינים אצל המדובב... גם כשהוא נמצא בבית סוהר וקורה איזה אירוע, הוא נותן לנו, משדר לנו אות מצוקה משם, ואנחנו באים ושולפים אותו... כל מה שהוא צריך הוא מבקש ממנו והוא עושה... הוא פשוט מעריץ את האיש, והוא יהיה מוכן לעשות בשבילו הכל... לפעמים אומרים, זה לא הוגן מה שאנחנועוששים בקטעים האלה... אבל זה חלק מהמקצוע....".

המדובב במסכה: "...מכניסים אותי כמו שק לבפנים... ואני קללות עם שוטרים... תשתוק!, אתה רוצח!, אימא שלך רוצחת!... ואני עונה להם... והוא רואה את התמונה הזאת... קודם כל 80% יורד לו מהספק הזה שאני לא בסדר או משהו כזה..."
טל מיכאלומה אתה מרגיש באותו רגע?
המדובב במסכה: "...אני מה שהייתי מרגיש בשורה התחתונה בזמן ההוא?... הייתי מרגיש מבסוט, כי אקבל מה שהבטיחו לי..."

טל מיכאל(מקריינת):
הסכם ההפעלה בין המדובב למשטרה כולל סכום בסיס נמוך מאוד, והבטחה לבונוס בסך אלפי שקלים אם יצטיין בתפקידו, כלומר, יחלץ הודאה. בהסכם הזה לא נמצא את טובות ההנאה, את החופשות בבית, הארוחות במסעדות, ואת ההקלות במאסר שקיבל איציק (המדובב במסכה) ברבות השנים... וגם לא נמצא את השורה התחתונה שברורה לכל מי שחוצה את הקווים: מדובר בג'וב לכל החיים.

רפ"ק בדימוס אשר הרפז, סגן ראש מפלג תשאול, ימ"ר ת"א: בתעריף, יש טובת הנאה, שהיה מקבל, או בסגירת תיק, או בזה שהיינו נותנים לו אישור להפעיל במגבלות מסוימות מקום למסאז'ים.
טל מיכאל: ואם אתה קורא לו אח"כ לדובב והוא לא רוצה?
רפ"ק בדימוס אשר הרפז, סגן ראש מפלג תשאול, ימ"ר ת"א: במידה ולא בא לו, הייתי גורם לו שיבוא לו...

המדובב במסכה: אז אתה אסיר ואתה אוכל כל הזמן ביצה וכפית גבינה ואתה יוצא ויושבים במסעדה... אתה מרגיש שונה... מביצה, אתה אוכל פתאום אנטריקוט, אני יודע?... זה כיף כזה... אבל הכיף הזה עולה יקר בסוף...




*****
קישורים:


אני מאמינה שכל הכוחות הקיימים בעולם בטלים ומבוטלים מול כוחו של בורא עולם.

תגובה 1: